Spiermassaverlies bij ouderen

01-06-2014

Terwijl de hoeveelheid spiermassa bij jong volwassenen gemiddeld nog 50% van het lichaamsgewicht bedraagt, zien we dit percentage met de leeftijd dalen tot zo’n 25% op een leeftijd tussen de 70 en 80 jaar. Dit wordt sarcopenie genoemd. Dit komt onder andere door de veranderde hormoonhuishouding, door afname van spierkracht en omdat door het ouder worden de gevoeligheid van de anabole (opbouwende) werking van voeding binnen de spier afneemt.

 

Een goede en sterke spiermassa is van belang, omdat:

  • Spieren zorgen voor een hogere verbranding, hetgeen belangrijk is voor een goed lichaamsgewicht.
  • Spieren zorgen voor stabiliteit en kracht van het lichaam, waardoor botbreuken minder kans hebben en minder snel gewrichtsproblemen zullen ontstaan.
  • Grotere zelfredzaamheid voor betere mobiliteit.
  • Spieren zorgen voor een goede opname van glucose in het bloed, waardoor de kans op diabetes verkleind wordt.

Actieve levensstijl 

Onderzoek aan de Universiteit Maastricht toont aan dat met een dieet waarin snel verteerbare eiwitten worden geconsumeerd, de opbouw van spierweefsel beter wordt gestimuleerd. Bovendien wordt meer van het geconsumeerde eiwit omgezet in spierweefsel wanneer er vóór de maaltijd sprake is van fysieke inspanning. Dit betekent dat het essentieel is dat oudere mensen blijven bewegen. Een actieve levensstijl, aangevuld met een gestructureerd beweegprogramma voor ouderen is een voorwaarde voor gezond ouder worden.

 

Bronnen:
Universiteit Maastricht (www.mumc.nl), Senior-live (www.senior-live.nl)

Bewerking: www.phytalis.nl